Voor deze opdracht is in het pand op de Mariastraat 13 te Maastricht een kleding winkel gevestigd. In deze winkel wordt kleding van het merk Fin Oslo verkocht. Een merk dat nog geen eigen winkel heeft, maar in verschillende webshops en boetieks verkrijgbaar is. Fin Oslo kenmerkt zich door de organische materialen waarvan de kleding gemaakt is. Daarnaast heeft de ontwerper geprobeerd om kleding  natuurlijk en organisch om het lichaam te laten vallen door middel van glooiende karakter en het een modern en Scandinavisch uiterlijk te geven. Het is een exclusief merk met een kleine collectie. Dit en het logo van Fin Oslo zijn uitgangspunten geweest voor het ontwerp van de winkel.

Omdat het merk niet schreeuwerig en opvallend is, is er voor gekozen om het logo niet heel opvallend te maken. Door kozijnen uit de buitenmuur te verwijderen zijn er openingen ontstaan en bij het betreden van de winkel komt de klant op een overdekte binnenplaats waar het logo subtiel is weergegeven tussen een van de openingen. Wanneer  men door deze opening loopt betreedt men een overdekt voorportaal. Hier is de mogelijkheid een blik te werpen op de etalage en is aan de rechter zijde het logo nog eens weergegeven. Ditmaal duidelijker en groter  en lijkt het als het ware uit de muur gedrukt te zijn. Fin oslo is een Fins merk, na onderzoek van Finse architectuur en architecten  sprongen ronde vormen en gebruik van hout hierin naar voren. Dit is weer terug te vinden in het interieur, maar ook  het voorportaal is hierop gebaseerd. De etalage is bekleed met houten latten die met de ronding van de etalage mee
naar binnen lijken te lopen. Door deze ronding wordt de klant als het ware naar binnen geleid, waar de houten latten hier inderdaad
lijken door te lopen en te eindigen in een balie. Het buiten en binnen lopen hier in elkaar over en worden alleen gescheiden door een glazen wand. Eenmaal binnen bestaan de wanden uit ronde vormen die het organische en glooiende karakter van de kleding weergeven. In deze wanden zijn vitrines en opbergmeubels weggewerkt.

5

4

Het logo van Fin Oslo wordt gekenmerkt door de cirkel die  achter het woord Fin staat. Deze cirkel is meerdere keren is als uitgangspunt gebruikt in hetinterieur. Deze is bijvoorbeeld  te herkennen in de ronde vorm van de balie en de 3 ronde kokers die uit het plafond en de muur lijken te schieten. Daarnaast is ook het ronde dakraam gebaseerd op de cirkel in het logo. De ronding van het dakraam wordt naar beneden toe versterkt door een ronde opening die een vide vormt in het splitlevel achter in de winkel. Dezelfde lijnen van deze ronding worden in de kelder nog eens benadrukt door de ronde trap en een half rond zit opject. Daarnaast wordt de ronding nog eens omkaderd door de half ronde achterwand. In deze wand zijn vitrines gevestigd waarin informatie hangt over de materialen waarvan de kleding is gemaakt en hoe deze verwerkt zijn. De materialen zijn het uitgangspunt en de basis voor het merk en spelen hierin dus een hele belangrijke rol. Daarom zijn deze tentoongesteld op de bovenste verdieping van het splitlevel waar ze een prominente plaats in nemen en bij het betreden van de winkel onmiddellijk in oog springen.  Op de benedenverdieping van het splitleven zijn 2 paskamers gevestigd. Dit level ligt wat meer besloten, waardoor mensen die aan het passen zijn niet meteen opvallen. Dit geeft mensen de gewenste privacy.

1

2

3